8 tips voor de sportende vrouw met de maandelijkse bloedlip

Dit is voor de vrouwelijke fanatieke sportster… Elke maand is er een periode waarin de ‘rode zee’ weer overloopt en je de sportschool eigenlijk niet wilt skippen. JA, ik heb het tegen jou fanatiekeling! Vaak hebben wij vrouwen tijdens deze periode last van buikkrampen, heb je het gevoel dat de Niagara Falls tussen je benen blijft stromen, ben je onwijs misselijk en heb je echt geen zin in een sportschool waar mannen met te veel testosteron denken dat ze aandacht van jou kunnen krijgen!

Speciaal voor jou heb ik 8 tips opgesomd die ik zelf en van anderen heb gekregen om toch nog te kunnen sporten op de dagen van de Onafhankelijke Eicel!

  1. De redder in nood is de tampon! Waarom geen maandverband en inlegkruisjes? Deze gaan vaak schuren en kunnen zorgen voor vervelende infecties.
  2. Back-up! Zorg dat je in je sport jasje of broek altijd een reserve tampon bij je hebt. Op deze manier hoef je niet ongemakkelijk tijdens het sporten naar de kleedkamer toe te gaan.
  3. Probeer ongemakkelijke trainingshoudingen te vermijden. Plan bijvoorbeeld die dagen een upperbody workout. Train je rug, biceps, schouders, triceps… Oefeningen zoals squats kan je betere vermijden deze dagen…
  4. Draag geen witte of doorzichtige kleding. Hou het lekker donker, want zo voel jij je waarschijnlijk ook 😉 Stel dat er toch een lokale overstroming plaats vindt dan kan je de boel nog maskeren.
  5. Vermijd krachttraining wanneer je buikkrampen hebt en ga lekker roeien, spinnen of een andere vorm van cardio. Op deze manier ben je toch actief bezig vooral als je HITT training doet. Maar krachttraining is toch wel ergens goed voor zie punt 6 🙂
  6. Ondanks alle pijn en krampen moet je proberen positief te blijven en je frustraties te uiten op de gewichten of op de crosstrainer. Wanneer je agressief zware gewichten hebt getild (voor jou doen) dan zal je merken dat je aan het einde van de training veel ontspannender bent dan voor je training. Je verdeelt namelijk de spanning van je buik naar andere spieren.
  7. Doe geen groepslessen waar ze je verplichten om te springen, rennen, squaten etc. Als de gehele groep staat te springen met een simpele oefening kan jij je soms ongemakkelijk voelen. Jij springt bijvoorbeeld niet maar een oma van 82 naast je doet het wel.  Doe oefeningen waar jij je gemakkelijk bij voelt. Een goed alternatief is een spinningles.
  8. Sporten tijdens of buiten je menstruatie heeft zelfs invloed op je hormoonspiegel. Hoe raar het ook klinkt maar je lichaam komt meer tot rust als je lichaam fysiek inspant dan als je een uur op de bank aan het hangen bent. Energieloos? Gewoon gaan sporten dus! 🙂

Het allerbelangrijkste is dat je naar je eigen lichaam luistert! Heb jij nog meer bruikbare tips? Laat het mij dan weten.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *