Soms heb je gegeten en heb je nog steeds het gevoel dat je nog 2 of 3 borden van dezelfde inhoudt kan op eten… Je bent dus niet verzadigd en je wilt dus meer eten 🙂 of 🙁

Nu kan je natuurlijk weer opnieuw gaan eten maar dan zal je hoogs waarschijnlijk meer eten dan je lichaam eigenlijk nodig heeft. Om te voorkomen dat je voortaan in de toekomst of na een maaltijd te veel gaat eten geef ik je hierbij 9 tips om je honger te stillen of te voorkomen dat je teveel eet.

9 tips om je honger te stillen of te verminderen

  1. Drink voor en na elke maaltijd altijd een vol glas water. Dit zorgt er namelijk voor dat je al een vol gevoel krijgt voordat je begint met schransen 😛
  2. Sla nooit een maaltijd over en vooral niet je ontbijt! Heel veel mensen ontbijten niet terwijl dit de gangmaker is voor elke feestje van de dag. Zonder ontbijt komt je lichaam slecht op gang. Daarbij heb je tussen de ochtend en lunch altijd weer trek en als je honger uitstelt tot de lunch eet je weer teveel tijdens de lunch. Sta daarom gewoon wat vroeger op, ga in de avond iets eerder na bed zodat je voldoende nachtrust hebt en in de ochtend rustig kan ontbijten. Misschien een lekker omelet?
  3. Probeer tijdens het eten geen zoetige sapjes te drinken maar drink veel water tussendoor. Vroeger toen ik nog jong was en me groente niet wilde opeten, dronk ik veel te veel tijdens het eten. Dat was toen ook de reden dat ik tijdens het eten 1 glas water of sap kreeg zodat ik wel me groente kon opeten 🙂 Hoe meer je namelijk drinkt tijdens het eten hoe sneller je vol zit.
  4. Probeer altijd veel groente te eten inplaats van rijst of aardappelen. In groente zitten namelijk veel vezels die er voor zorgen dat je sneller verzadigd raakt. Daarbij zitten ze boordevol vitamines.
  5. Neem een stukje extra vlees of vis. In vis en bijvoorbeeld mager rundergehakt zitten veel eiwitten. Een maaltijd met een hoge voedingswaarde in eiwitten zorgen ervoor dat je ook sneller verzadigd raakt.
  6. Zorg voor regelmaat in je maaltijden. Zorg dat je over gehele dag kleinere maaltijden eet. Dit zorgt ervoor dat je mond steeds bezig is. Als je om 13:00 klaar bent met lunchen, dan heb je geheid om 18:00 berenhonger. Wanneer je dan gaat eten om 18:00 schep je vaker te veel op omdat je z’n lange afstand hebt moeten overbruggen. Neem daarom tussendoortjes met een hoge voedingswaarde en laag in calorieën.
  7. Neem de tijd tijdens je maaltijden. Wanneer je trek hebt eet je vaak sneller dan normaal. Mijn vader heeft mij geleerd dat wanneer je rijst met een vork eet, dat je dan langzamer eet omdat de rijst dan tussen je vork valt. Dit zorgt ervoor dat je vaker je vork moet bewegen en meer kleinere hapjes moet nemen. Probeer te genieten van je maaltijd inplaats van dat je alles snel naar binnen stampt.
  8. Eet meer volkoren producten. Deze producten bevatten net als groentes heel veel vezels waardoor je veel sneller vol raakt. Denk aan zilvervliesrijst, volkoren pasta en volkoren brood.
  9. Ben je klaar met eten, wacht dan altijd z’n 30 minuten voordat je daadwerkelijk weer wilt gaan eten. Het duurt namelijk z’n 20-30 minuten voordat je maag doorgeeft aan je hersenen dat je eten is geland. In die tussentijd kan je een heleboel water drinken hoor. Zie tip 1 🙂

Nou ik hoop dat ik je honger al een beetje hebt kunnen stillen 🙂 Heel veel succes en eet met mate…