Dit is denk de meest gevraagde vraag die ik krijg. Wat moet ik eten om…

Het gaat om de combinatie van voeding, training, rust en doorzettingsvermogen! Je kan namelijk trainen tot je erbij neervalt maar als je niet correct eet dan heeft het trainen totaal GEEN zin! Zorg daarom dat je een balans creëert met je dagelijkse voeding en trainingen.

30% trainen, 70% voeding is ONZIN! 100% trainen, 100% voeding = 200% toewijding!

Als het makkelijk was, dan zou iedereen met een sixpack rond lopen. De grote vraag blijft dus wat moet ik eten, hoeveel moet ik eten en misschien wel wanneer moet ik eten.

Wil je afvallen?
Zorg dan voor een calorietekort creëert over de gehele dag en hou dit vol. Hoe zwaarder je weegt hoe sneller je in de begin periode zal afvallen. Dit doe je door minder te eten en door je lichaam te stimuleren om te verbranden d.m.v. trainen. Denk aan 300-500 calorieën minder eten. Hanteer een haalbaar te kort waardoor je het wel vol kan houden. Gelijk 1000 of meer calorieën minder eten heeft geen zin en is ook niet vol te houden.

Wil je aankomen? 
Dan moet je een calorieoverschot over gehele dag creëren. Soms moet je wel tegen je zin in eten maar hou je doel voor ogen. Ook het trainen speelt hier een grote rol in. Train zwaar, minder herhalingen en beperk je cardio. Denk aan 300-500 calorieën meer eten. Op deze manier kom je gematigd aan zonder je vetpercentage extreem te verhogen. Hanteer een overschot waardoor je het wel vol kan houden.

Bereken je caloriebehoefte volgens de Harris Benedict formule.

Man:  66,5 + (13,75 x gewicht) + (5,003 x lengte) – (6,775 x leeftijd)
Vrouw: 655,1 + (9,563 x gewicht) + (1,850 x lengte) – (4,676 x leeftijd)

Als ik het voor mezelf bereken ziet de formule het volgende uit. Ik weeg namelijk 74 kg en ben 169 cm kort 😉
66,5 + (1017,5) + (845,507) – (203,25) = 1726

Nu vermenigvuldig je totale energiebehoefte met het activiteitsniveau hieronder. Met sport bedoel ik natuurlijk intensief bewegen. De benen onder je lijf trainen a.k.a. je helemaal kapot trainen!

Neem in het activiteitsniveau wel mee hoe jij op dagelijkse basis beweegt. Werk je bijvoorbeeld in de bouw en vraag je dagelijks veel inspanning van je lichaam naast het sporten, dan ben je al gemiddeld actief. Ik bijvoorbeeld heb een zittend beroep maar sport wel 3 tot 5 keer in de week.

Mijn voorbeeld:

Mijn activiteitsniveau is dus 1,55 x 1726 = 2675 calorieën. Dit is de hoeveelheid die ik moet eten als ik stabiel op gewicht wil blijven. Wil ik afvallen dan haal ik hier ±300-500 calorieën van af en als ik wil aankomen doe ik er ±300-500 calorieën bij.

Levensstijl

Inactief (je sport/beweegt niet)

Licht actief (je sport 1 tot 3 keren per week en je doet aan zittend werk)

Gemiddeld actief (je sport 3 á 5 keren per week en je doet aan zittend werk)

Erg Actief (je sport 4 á 7 keren per week en je beweegt dagelijks ivm je werk.)

Extreem Actief (je sport 7 keer per weeg en hebt een intensieve baan)

Activiteitsniveau

1,2

1,375

1,55

1,725

1,9

Simpeler dan dit kan ik het niet maken en op deze manier kan je zelf je eigen voedingsschema maken! Tadaaa gratis en voor niks 🙂 Je calorieën bereken kan je met een track app zoals FatSecret (mijn favoriet) of MyFitnessPal.

Het perfecte voedingsschema en trainingsschema bestaat niet, jij moet het volhouden en elke dag doorzetten om je doelstelling te behalen.

Bekijk hier hoe je je macro’s kan berekenen!

Voeding combineren met trainen

Dit doe je door het bovenstaande uit te voeren + keihard trainen! Bekijk mijn trainingsschema’s om je te laten inspireren.

LEVENTRANSFORMATIE
Klinkt dit nog steeds als hokus pokus en abracadabra dan kan je altijd contact opnemen met mij voor hulp en ondersteuning. Ik verkoop je geen voedingsschema of trainingsschema’s want deze kan je zelf maken en je genoeg laten inspireren op het internet. Het gaat om wat jij belangrijk vindt! Wat vindt jij het waard om:

  • Een sixpack te hebben
  • Geen overgewicht te hebben
  • Stoppen met oude patronen en recht op je doel af gaan
  • Je fit voelen en energie te hebben om met je kinderen te spelen
  • Een winkel binnen te lopen en je maat kopen waarvan je droomt
  • Je zekerder voelen over je lichaam
  • Weer aantrekkelijk gevonden worden door je partner

Dit zijn echte persoonlijke doelen waar ik je persoonlijk bij kan helpen doormiddel van de juiste voeding, training en coaching! Dus… Wil je de juiste en persoonlijke hulp, een levenstransformatie voor de rest van je leven waarin we 1 op 1 te werk gaan en 100% aan jou doel gaan werken? Mail dan naar info@ourlifestyle.nl