Feestdagen = cadeaus, gezelligheid en ETEN. Tijdens Sinterklaas en de kerstdagen liggen de winkelschappen vol met verschillende snacks, snoepgoed en andere lekkernijen. Denk aan pepernoten (34 kcal per pepernoot), oliebollen (167 kcal per bol), chocoladen letters (267 kcal per 100 gram) etc.

Allemaal heel erg lekker! Maar… het probleem is dat sommige mensen van alle bovenstaande lekkernijen niet een klein stukje kunnen nemen. Wanneer je aan het afvallen bent, creëer je een calorie te kort.

Een calorie te kort = je lichaam minder calorieën geven die je uiteindelijk nodig hebt, met de juiste verhouding van je macronutriënten.

Een kleine berekening 1+1=?
Het is belangrijk dat wanneer je de bovenstaande lekkernijen eet, alles in de juiste verhoudingen probeert te houden. Ik geloof niet in een slechte of goede producten. Maar wanneer een persoon totaal 1.500 calorieën op een dag moet eten en besluit om 3 oliebollen (totaal 501 kcal) te eten heb je al driekwart van je totale calorieën totaal op. Deze calorieën kan je natuurlijk beter verdelen.

Waar het bij mij meestal mis gaat zijn de gezellige familie en vriendenavonden tijdens het gourmetten of fonduen. Super gezellig maar soms niet altijd de meest verantwoorde avonden 😛

Lekker gourmetten?
Een stokbroodje met kruidenboter hier, een patatje met mayonaise, een garnaaltje met cocktailsaus etc. De dikmakers waar het vaak fout gaat zijn de sausjes! Deze zitten namelijk vaak boordevol vetten en koolhydraten waardoor je vaak boven je macro’s uitkomt. Denk aan een stokbroodje met kruidenboter 187 kcal per stokbroodje! Bedenk maar eens dat je er zeker minimaal 4 stuks (totaal 748 kcal) eet WAUW!

Verantwoord gourmetten

Eet meer vlees, vis en groente en vermijd sausjes!

Probeer te variëren en neem naast alle sausjes en stokbroodjes ook voldoende groente. Paprika, champignons, uitjes kan je ook op de gourmetplaat plaatsen. Dit zijn vezels die vullen en die laag in calorieën zijn. Eet daarbij ook voldoende vlees en vis. Deze zitten namelijk ook vol proteïne en zorgen voor een snel en verzadigd gevoel.

Nu wil ik je natuurlijk niet bang maken maar… ik wil je bewust maken wat je in je mond stopt wanneer je een calorie te kort aan het creëren bent.

Mijn 5 eet tips:

  • Eet veel groente. Deze geven een verzadigd gevoel.
  • Beperk het eten van brood/stokbroodjes. Dit zijn hoge calorieën.
  • Probeer veel vis en vlees te eten. Deze geven een verzadigd gevoel
  • Probeer kruidenboter te vermijden. Dit bevat veel vet en koolhydraten.
  • Beperk het eten van sauzen. Een klein beetje is niet erg maar een pot mayonaise? 😛

Bedenk: wat je eet, hoeveel je kan eten en wees creatief in het creëren van je eigen feestmaaltijd 🙂