Je hebt een burn out

Inderdaad… “Je hebt een burn out”… vertelde de dokter aan Nathan. Al weken lang voelde hij zich lamlendig en had hij nergens energie voor. Na verschillende lichamelijke onderzoeken wat verholpen werd door medicatie bleef hij enorm moe. “En nu?!” Vroeg ik aan de dokter terwijl Nathan letterlijk als een hoopje ellende naast me zat… Na een aantal gesprekken met de dokter te hebben gehad, gaf zij aan dat hij een burn out heeft.

Cijfer je zelf nooit weg en kies vaker voor rust, ontspanning en tijd voor je zelf!

De meeste mensen die Nathan kennen weten dat hij energiek, sportief en een heleboel energie heeft. Op dit moment is Dommel nog energieker en heeft hij meer stemwisselingen dan Gerard Joling en Gordon bij elkaar. Nee, het is niet de bedoeling om Nathan belachelijk te maken maar ik wil iedereen bewust maken wat een burn out met je kan doen. Na het zien wat het met Nathan doet, is het belangrijk dat je je zelf altijd in de gaten moet houden.

Aan de hand van alle informatie die wij hebben ontvangen heb ik een lijst gemaakt van alle symptomen die ik herkende bij Nathan die je zelf ook kan gebruiken om te herkennen of je tegen een burn out loopt of er momenteel mee aan het worstelen bent. Het allerbelangrijkste is dat je wel eerst naar de dokter gaat voordat je zelf conclusies gaat trekken.

De symptomen van een burn out
Hieronder de symptomen van een burn out die ik bij Nathan herken. Dit zijn slechts enkele symptomen die ik visueel kan zien maar zie natuurlijk niet wat er in zijn hoofd afspeelt.

  • Slechte concentratie. Hij kan zich moeilijk concentreren tijdens een gesprek en ik moet mezelf soms 3x herhalen en nee hij is niet dement aan het worden dat dacht ik namelijk ook 😉 Hij heeft totaal geen focus. Niet tijdens een gesprek, het volgen van een televisie programma of een huishoudelijk klusje.
  • Geheugen probleem. Hij vergeet letterlijk van alles! Zijn geheugen is werkelijk een zeef… Als ik hem vraag de volgende dag boodschappen te doen, moet ik hem op de dag nog een aantal keer herinneren om dit doen.
  • Stemmingswisselingen. Van huilbuien of om niets kwaad worden wat totaal nergens op slaat. Gelukkig ken hem langer dan vandaag dus weet ik gelukkig de momenten dat ik hem met rust moet laten of juist met hem moet praten. Soms ontploft de bom en soms blaast hij op de droeftoeter.
  • Vermoeid en nergens zin in. Er even tussenuit gaan naar het winkelcentrum is al teveel. Hij kan letterlijk om 22:00 naar bed gaan, om 12:00 weer wakker worden, om 15:00 tot 18:00 weer in slaap vallen en gerust weer om 22:00 naar bed gaan. Alles is te veel en hij blijft maar slapen. Dit probeert hij wel te veranderen zodat hij op tijd naar bed gaat op tijd opstaat en regelmaat probeert te creëren.
  • Energieloos. Op elk moment van dag klinkt hij alsof hij net uit bed komt. En tsja… 7 van de 10 keer klopt dit ook wel. De meeste mensen knappen op van een warme douch bij hem lijkt het net alsof hij net uit bed stapt. Hij ziet eruit alsof hij een super zwaar weekend heeft gehad… maar het is donderdag…
  • Hoofdpijn. Hij slikt paracetamols alsof het M&M’s zijn helaas werkt dit maar tijdelijk. Op doktersadvies is het ook niet heel erg verstandig om niet te veel paracetamols te nemen. Hij probeert dit dan ook alleen in de avond om zonder koppijn in slaap te vallen. Wel loopt hij wekelijks bij de fysiotherapeut om de spanning van zijn rug, nek en hoofd weg te laten masseren.
  • Nek en rug klachten. Zoals hij het omschrijft heeft hij in z’n gehele lichaam spierpijn. Alles is teveel… Hij bezoekt nu ook de fysiotherapeut voor zijn hoofdspanningspijn zodat de fysio de druk op zijn nek en hoofd wat kan afnemen.

Kijk het lijkt of ik hem belachelijk maak maar ik weet hoe Nathan er over denkt en hij zou hetzelfde proberen om zijn burn out zo toegankelijk mogelijk over te brengen. Herken je in de bovenstaande punten ga dan echt even naar de huisarts en bekijk de volgende website voor meer informatie.

Erken de burn out
Waar het op neer komt is dat letterlijk alles voor je te veel is… hij voelt zich gebroken maar erkent nu eindelijk zelf dat hij een burn out heeft. Dit komt ook deels door de bevestiging van de huisarts en de bedrijfsarts. De erkenning van hemzelf en van de dokter is enorm belangrijk in het proces. Met die gedachten weet hij dat hij niet alles aan kan en dat hij geen stapjes terug moet nemen, maar stappen! Ook loopt hij momenteel bij de psycholoog om alle niet visuele dingen te bespreken. Een belangrijk proces volgens hem en de dokter om zijn hoofd leeg te maken.

Hoe ga je met een burn out om
Gas terug en geen gas geven! In alles wat je doet. Hoe leuk je misschien je werk, dagplanning, sporten etc. vindt, doe dit op een zeer laag pitje. Je omgeving snapt heus wel als je een avondje niet kan afspreken. Omdat je al geen energie of focus hebt, moet je a: niet te veel vragen van je lichaam b: niet te druk zijn in je gedachten. Geef zowel je lichaam als je gedachten rust!

Burn out tips:

  • Neem voldoende rust
  • Probeer wel je dagelijkse regelmaat aan te houden
  • Sta op tijd op en ga op tijd naar bed
  • Ga wel naar buiten. Al loop je een rondje in het park
  • Probeer te lichtjes te sporten of te wandelen
  • Gun jezelf de tijd om te herstellen
  • Als je tussen de middag gaat slapen zet je wekker
  • Zoek je ontspanningsmomentje op… Is dit muziek, sporten, vissen etc. doe dit…

De bovenstaande tips zijn door de bedrijfsarts van Nathan geven. Heb je zelf tips laat het ons dan gerust weten. Volg ons ook op Facebook,Youtubeinstagram en Twitter!

2 gedachtes op “Je hebt een burn out”

    1. Hallo Anna, heel vervelend en helaas kan ik zeggen dat ik precies snap wat je bedoelt. Belangrijk is dat je als eerst naar de huisarts gaat zodat hij/zij kan bepalen wat de volgende stappen zijn. Dit kan zijn dat je naar een psycholoog kan gaan of geestelijk hulpverlener. Luister naar jezelf, breek je huidige dagelijkse patronen, neem rust en doe dingen waar je blij en energie van krijgt. Maar ga vooral eerst naar de dokter.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *