Naast het detoxen is de nieuwste trend van 2017 het militaire dieet. Vele beroemde celeberties volgen het al zoals Kim en Khloé Kardashian om even snel (op korte termijn) snel een paar kilo’s kwijt te raken. Mensen die dit dieet hebben gevolgd praten zelfs over 5 kilo per week. Dit hangt volledig af van de persoon en hun huidige (over) gewicht. Ik verlies dit gewicht meestal op de wc tijdens het kleien 😉

Hoe werkt het militaire dieet

Allereerst het heeft niks te maken met hard trainen, drillen of zware trainingen van iemand uit het leger. Mijn gedachten waren dat ik als een militair moet door weer en windt moet gaan presteren. Nee, geen strak schema of een sergeant die naast je staat te schreeuwen 😉 Maak je niet druk!

Je eet van de 7 dagen in de week 4 dagen normaal (wat normaal is weet ik ook niet) en je past de overige 3 dagen een maximale calorie-inname van 1.000 calorie toe.

Voor de duidelijkheid een calorierestrictie werkt altijd om af te vallen. Je eet namelijk minder calorieën dan je lichaam eigenlijk nodig heeft.

Same shit different story

Waar het op neer komt is dat dit beestje, namelijk het crashdieet, een nieuw jasje heeft gekregen. Heel weinig eten in drie dagen, houdt ook in dat je minder gezonde voedingsstoffen binnen krijgt. Geen tot weinig vitamines en mineralen door de voeding die je daadwerkelijk eet. Wanneer je meer dan een kwart of de helft van je dagelijkse calorieën inkort is dit een crashdieet.

Het crashdieet heeft al verschillende naampjes gehad zoals de onderstaande. Want dit dieet belooft is dat je  binnen enkele weken (mocht je het volhouden) heel veel kilo’s kan afvallen. Deze kilo’s zijn vaak niet vet maar vocht en spiermassa. Laat je niet misleiden en zorg voor een juiste balans tussen je voeding, beweging en vochtinname.

  • Detox kuurtjes
  • Ziekenhuisdieet
  • Militair dieet
  • Soepdieet
  • Sap of fruit dieet

Voorbeeld van het militaire dieet

Om toch een klein beetje inzicht te geven van het dieet kan je hieronder vinden. Ik denk persoonlijk dat ik na week 1 al helemaal bored ben van het eten en dat de cravings super sterk zullen zijn.

Dag 1 Dag 2 Dag 3
Ontbijt Ontbijt Ontbijt
5 Crackers Een halve grapefruit Gekookt ei
Appel Een geroosterde boterham Geroosterde boterham
Plakje kaas 2 Eetlepels pindakaas Halve banaan
Lunch Lunch Lunch
Gekookt ei Half blik tonijn op waterbasis Kopje met magere kwark
Geroosterde boterham Geroosterde boterham Gekookt ei
5 crackers
Avondeten Avondeten Avondeten
Een heel blikje tonijn op waterbasis 80 gram vlees het liefst mager 80 gram vlees het liefst mager
Een banaan Kopje met groene groentes Kopje groentes
Een eetlepel vanille ijs Halve banaan Halve banaan
Appel Eetlepel ijs
Eetlepel vanille ijs

Wel mag je de gehele dag zoveel water drinken als jezelf wilt. Ik denk ook niet anders dat je water blijft drinken aangezien je onwijs veel honger hebt! Koffie en thee mag je 2x per dag aangezien hier cafeïne inzit.

Het totale gewichtsverlies zal grotendeels in vocht en spiermassa zitten. Je kan er je wekker opzetten dat tijdens deze dagen je geen energie hebt om te sporten en je gemoedstoestand hetzelfde is als de maandelijkse periode van je partner. Dit kan je natuurlijk lezen als die van je vriend of vriendin want sommige mannen hebben deze periode ook 😉

Een calorie te kort blijft een te kort - Militair dieet

Een calorie te kort blijft een te kort – Militair dieet

Wel of niet volgen?

Mijn advies is om elementen te nemen van dit dieet om je doel te bereiken. Zo slecht is de insteek van dieet eigenlijk helemaal niet. Zorg alleen dat je de juiste elementen hanteert van dit dieet.

  • Creëer een te kort aan calorieën wat haalbaar is. Denk aan maximaal -200/300 calorieën. Op deze manier hou je het veel langer vol en kan je het geleidelijk implementeren in je levensstijl.
  • Drink meer water dat frisdrank of light producten. Meer water drinken is altijd goed!
  • Begin met dagelijkse beweging, sporten of fitnessen. Op deze manier kan je toch lekker eten en jezelf in balans houden.
  • Eet gevarieerd en verhoog je eiwit en vezel in name. Eet vaker een stuk fruit, vis en vlees.
  • Tom Barten van Personal Body Plan heeft ook een geweldig stuk geschreven over detoxen.

Ik hoop dat je dit een leuk artikel vond en hoop je morgen weer te zien voor een nieuw item 🙂 Volg je me nog niet op Snapchat: ourlifestyle.nlFacebook,Youtubeinstagram of Twitter? Dan zou ik maar heel snel IETS gaan volgen 😉