In bijna elke sportschool heb je een hele wand met spiegels voornamelijk bij de dumbels en het squatrek. Maar waarom hangen deze er?

Geen selfie voor de spiegels

Sommige mannen en vrouwen denken dat deze spiegels er hangen om te zien hoe gespierd ze zijn, hun pomp te bekijken of om een schaamteloze selfie te maken. Zelf ben ik daar een grote voorstander van 🙂

Schaamteloze gymselffie :)

Schaamteloze gymselffie 🙂

De enige en belangrijkste reden dat deze spiegels er zijn is om jezelf te spotten als je traint. De spiegels zijn er zodat je zelf kan kijken hoe je de oefening uitvoert. In principe is de spiegel je trainingsmaatje of je spotter.

Als je geen maatje hebt die je kan corrigeren moet je zelf goed kijken of je oefening correct kan uitvoeren.  Als ik soms alleen train en ik vraag of iemand even opzij wil gaan zodat ik mezelf kan spotten, wordt ik vaak raar aangekeken of krijg ik de opmerking; die kijkt graag naar zich zelf.

Nee flappie! Ik ben mezelf aan het spotten.

Gebruik de spiegels in de sportschool

Wanneer je bepaalde oefeningen doet zoals een squat, deadlift, bicep curls, shoulder press etc. zorg dan dat je jezelf goed kan zien in de spiegel. Ga recht voor de spiegel staan zodat je duidelijk zicht hebt op de uitvoering van je oefening.

Probeer zo nu en dan niet recht voor de spiegel te staan maar jezelf te spotten vanaf de zijkant. Zo kan je bijvoorbeeld goed zien of je deadlift of backrows goed uitvoert. Probeer echt te spelen met de posities van de spiegels.

Ben je alsnog niet zeker van je zaak, vraag dan om hulp of tips bij de sportinstructeurs of mensen waar je zelf naar op kijkt.

13 spiegel oefeningen

Hierbij geef ik je 13 tips waar het handig is als je de spiegel kan gebruiken. Op deze manier kan je zelf beter corrigeren wanneer je een oefening uitvoert. Probeer jezelf niet alleen van de voorkant te spotten maar ook van de zijkant.

Het klinkt misschien raar maar naast spiegels is het ook super handig als je gym buddy jou filmt. Op deze manier kan je al je oefeningen analyseren en bekijken of je deze daadwerkelijk correct uitvoert.

  1. Squat
  2. Deadlift
  3. Shoulder dumbell press
  4. Bicep curls
  5. Hammer curls
  6. Back pulley
  7. Tricep extension
  8. Incline dumbell press
  9. Shoulder side raises
  10. Shoulder raises
  11. Shoulder front raises
  12. Calve raises
  13. Walking lunges

Volg je me nog niet op Snapchat: ourlifestyle.nlFacebook,Youtubeinstagram of Twitter? Dan zou ik maar heel snel IETS gaan volgen 😉