Een handje noten bij je lunch, een kommetje noten als tussendoor, lekker borrelen met nootjes,  30 gram noten om vetten aan te vullen… Gedroogde, biologische en vele andere noten zijn momenteel de trend om toe te voegen aan je voedingsschema. Maar zijn nootjes of pinda’s gezond of gevaarlijk?

Zolang niet met kokosnoten gaat gooien zijn noten niet gevaarlijk.

Nootjes zijn gemakkelijk

De reden dat veel mensen noten als tussendoortje nemen is omdat het gemakkelijk is. Je hoeft niks te koken of voor te bereiden. Je loopt een supermarkt in en TADAAA je koopt een zakje noten.

Maar noten bevatten toch wel een heleboel calorieën en vetten. Nu hoor ik je denken ‘zijn toch gezonde vetten’… Klopt maar vetten zijn vetten en calorieën zijn calorieën. Een calorie is energiewaarde en als je daar te veel van op een dag neemt… kom je aan in gewicht 🙂

Wanneer je wilt afvallen dan probeer je een calorie te korte te creëren en niet een overschot. Let daarom goed op hoeveel vet en calorieën je op totale dag binnen krijgt. Het is namelijk heel gemakkelijk om niet 1 handje, niet 2 handjes maar soms een hele zak met nootjes te eten.

Afwisselende vetten 

Eigenlijk overal waar je TE voor zet is natuurlijk slecht. Hou het daarom simpel en blijf afwisselen met je voedingsmiddelen. Goede vetten zitten ook in heel veel andere plantaardige en dierlijke producten zoals:

  • Zalm
  • Avocado 
  • Olijfolie
  • Eieren
  • Kokosvet
  • Zaden

Uiteindelijk blijven het vetten en je hebt deze nodig of je het nu wilt of niet. Ze leveren energie die het lichaam nodig heeft. Alleen gezonde vetten zoals hierboven vernoemd bevatten ook nog eens vitamines. Vetten van de MacDonals bevatten een happy meal 😉 dus kies verstandig en eet een…

Voeg gerust noten toe in je voedingsschema, maar hou het bij 1 handje (30 gram) per dag als je wilt afvallen 😉