mijn startpunt om af te vallen

Waarom je WEL moet trainen tijdens je vakantie

Onze vakantie naar Suriname lijkt alweer weken geleden maar eigenlijk zijn we pas een paar dagen terug. Toen wij op vakantie gingen hadden we voorgenomen dat we:

  • minimaal 2 of 3 keer een sportschool zouden bezoeken
  • een paar keer gingen hardlopen
  • thuis oefeningen zouden gaan doen.

Niet omdat het moet, maar omdat wij dat zelf wilde. De gedachten was goed, alleen hebben we niks gedaan šŸ™ keihard gefaald dus… of keihard gechild šŸ˜‰ Het verhaal heeft natuurlijk 2 kanten.

Ik accepteer mijn falen…Ā heb geleerd van mijn fouten… en maak direct stappen naar de juiste richting!

Dit klinkt misschien heel bekend, maar dit was onze dagelijkse gedachtengang:
Ja vandaag gaan we sporten… 10 minuten later hmmm lekker die ijskoude Fernandes bij onze bami met kip! Bananenchips, gebakken hapjes, verborgen broodjes etc.Ā 

Tsja… je bent natuurlijk ook op vakantie he! De focus was ook even op vakantie denk ik šŸ™‚ Daarom ga ik jullie vertellen waarom je wel moet sporten tijdens je vakantie! Maak niet dezelfde fout als ik šŸ˜‰

Moet je dan sporten?

Nee, je moet niks maar waar ik wel ben achter gekomen is dat me lichaam in deze 3 weken echt veranderd is. Ik heb 3 weken lang geen oefeningen gedaan of een andere vorm van cardio. Naast ons avontuur in Berg & DalĀ hebben we alleen af en toe gewandeld. Ik zag de volgende veranderingen aan mijn lichaam:

  • Ik verloor de volheid van mijn spieren
  • Hoger vetpercentage
  • Geen definitie meer in me spieren
  • Helaas meer buikvet šŸ™

Het “grappige” is dat ik niet ben aangekomen, (op de weegschaal) maar dat ik op gewicht ben gebleven. Dat is natuurlijk wel vreemd aangezien ik wat voller was qua spieren voor de vakantie. Ik zat voor de vakantie op een vetpercentage van 11% na me vakantie was dit 17%! JA 17%! Inderdaad, ik heb alleen maar gegeten, gegeten en nog eens gegeten… Al het eten is daar zoooooo lekker! De balans was ver te zoeken!

Uit onderzoek is gebleken dat je pas spiermassa verliest na 3 tot 4 weken (bron)

We beginnen dus weer van voor af aan. Deze keer wil ik jullieĀ meenemen met mijn afvalreis. Dit keer niet naar een tropische oord maar naar de sportschool en de keuken šŸ™‚ Ā Mijn doel is om rond septemberĀ wat strakker te zijn en wie weet wel een mini sixpack.

Je moet ergens beginnen

Heb jij hetzelfde meegemaakt of weet je niet waar je moet beginnen? Hierbij mijn startprogramma. Ā Sporten is voor mij geen probleem. Ik ga ongeveer 3 tot 4 keer per week naar de sportschool en zal in de ochtend voor me werk (op een lege maag) nog 20 minuten gaan hardlopen of fietsen. Ā Dit zal in de vorm van een interval zijn.

Maandag – Benen

  • Squats 3 sets – 15, 10, 8 herhalingen
  • Lunges 3 sets – 16 stappen, 8 heen 8 terug
    • Front squats – direct na de lunges maximaal aantal herhalingen
  • Hamstring curls – 3 sets 15, 10, 8 herhalingen
  • Leg extension –Ā – 3 sets 15, 10, 8 herhalingen
  • Calf raises –Ā – 3 sets 15, 15, 15 herhalingen

Dinsdag – Borst & triceps

  • Bench press 3 sets – 15, 10, 8 herhalingen
    • 8 negatieve herhalingen
  • Cable fly’sĀ 3 sets – 15, 10, 8 herhalingen
  • Incline dumbel fly’sĀ 3 sets – 15, 10, 8 herhalingen
  • Weighted dipsĀ 3 sets – 15, 10, 8 herhalingen
  • Triceps pushdown smalĀ 3 sets – 15, 10, 8 herhalingen
    • Triceps pushdown reverse 3 sets maximaal aantal herhalingen

Woensdag rustdag

Donderdag – Rug, biceps & schouders

  • Pull ups 4 setsĀ – 15, 10, 8 herhalingen
  • Lat pull downs 3 sets – 15, 10, 8 herhalingen
  • Deadlifts 3 sets – 15, 10, 8 herhalingen
  • Shoulder raises 3 sets – 15, 10, 8 herhalingen
    • Dumbell presses 3 setsĀ – 15, 10, 8 herhalingen
  • Seated rows 3 sets – 15, 10, 8 herhalingen
    • Cable pull down 3 setsĀ – 15, 10, 8 herhalingen
  • Dumbell curls 3 setsĀ – 15, 10, 8 herhalingen
    • Hamer curls 3 setsĀ – 15, 10, 8 herhalingen

Vrijdag – actieve cardio – IntervalĀ 

ZaterdagĀ – Borst & Triceps training

De reden dat ik borst en triceps extra train is omdat deze spiergroepen iets zwakker bij mij zijn waardoor ik hier iets meer extra aandacht aan geef.

I keep you posted! Voor onze dagelijkse bezigheden kan je ons volgen opĀ instagramĀ of op snapchatĀ ourlifestyle.nl

1 gedachte op “Waarom je WEL moet trainen tijdens je vakantie”

  1. Pingback: 5 tips voor onze gainers! - OurLifestyle.nl

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *