Wat is beter, cardio of krachttraining?

Nu de Tour De France is begonnen krijg ik met regelmaat de vraag.

Als ik wil afvallen moet ik dan cardio gaan doen of juist krachttraining? Al die wielrenners zijn namelijk enorm mager en ik wil ook dun worden en afvallen. Dus lijkt het me beter dat ik ook ga fietsen…

Doe jij langer dan een half uur cardio? 

Ben jij iemand die 45 tot 60 minuten op de hardloopband loopt, gaat fietsen in de sportschool of staat te ploeteren op een crosstrainer en heb je nog geen steeds geen spierdefinities? Dan is dit artikel misschien wel interessant voor jou 🙂

Om het visueel te maken geef ik altijd dit voorbeeld. Heb je liever het lichaam van een Marathon loper (duurloper) of van een sprinter (korte interval)? De keuze is aan jou. De hoeveelheid spieren is natuurlijk altijd afhankelijk van de gene en wat je doelstelling is. Niet iedereen zal heel snel spiermassa opbouwen… Op een natuurlijk manier 😉

Duursporter vs Sprinter benen...
Duursporter vs Sprinter benen…

Sprintje of Marathon? 

Laat ik het gemakkelijk uitleggen zonder allerlei wetenschappelijke benamingen en het moeilijker maken dan dat het is 🙂 Spieren hebben energie nodig, met korte inspanningen krachttrainingen zullen deze spieren als eerst je vetten aanspreken. Je zal dus sneller vet verbranden wanneer je spieren traint. Spieren hebben niet alleen energie nodig tijdens het sporten maar ook de gehele dag. Dus hoe meer spieren je hebt hoe meer energie ze nodig hebben. Dus zullen zij vaker je vetten aanspreken om te verbranden

Dus mijn mening over cardio of krachttraining: Combineer beiden maar doe meer krachttraining dan cardio. Wil je toch cardio oefeningen gaan doen, doe dan een interval, tabata of HITT training. Allemaal met een hoge intensiteit om maximaal te knallen. Geen uren cardio (duurloper) maar interval (sprinter) training 🙂

Ook voor vrouwen? 

JA, juist voor vrouwen. Geloof me het kost voor een man al onwijs veel moeite om spiermassa op te bouwen laat staan voor vrouwen. Het feit dat mannen “sneller” groeien en vrouwen niet komt omdat mannen testosterone aanmaken en vrouwen niet. Testosterone zorgt ervoor dat mannen groter en gespierder worden. Dit gebeurt (op een natuurlijke manier) niet binnen een week of maand. Dit kost tijd, focus, geduld, discipline, consistentie en doorzettingsvermogen. Als het makkelijk was zou iedereen het doen.

Marathon loper vs Sprinter... Meer spieren, verbranden meer vet.
Marathon loper vs Sprinter… Meer spieren, verbranden meer vet.

So ladies… wees niet bang om zwaar te trainen je zal nooit eruit komen te zien als een vrouwelijke schwarzenegger. Tenzij je onnatuurlijke producten gebruikt natuurlijk 😉

Wees een sterke individu! Net als bij de Tour De France is er 1 persoon die Tour gaat winnen. Dit doet hij door ogen gericht te houden op de finish… zijn eind doel! Houdt je ogen gefoccused op je einddoel

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *